BLISS – Ustvarjanje inkluzivnih šolskih okolij.   

Osnovni podatki o projektu:

Vsi nastali rezultati projekta so shranjeni na spletnem kalkulatorju za izračun inkluzivnega indeksa; praktičnem in uporabnem orodju, ki šolam omogoča vpogled v lastne inkluzivne prakse ter nudi številna priporočila, primere dobrih praks in napotke za naprej. Orodje je na voljo v petih jezikovnih verzijah, zajema priročnik, vprašalnike in marsikatere praktične nasvete. Spletna stran je: https://www.inclusionindex.eu/

Sofinanciranje s strani programa Erasmus+ je bilo 120.000,00€.

Projekt je trajal od  1. 9. 2022 do 30. 6. 2025.

Poleg CJL sta v njem kot partnerja sodelovali ŠOSO Milan Petrović iz Srbije ter OURC Dr. Zlatan Sremec iz S. Makedonije.

Koordinatorja projekta sta: Boštjan Kotnik (bostjan.kotnik@centerjanezalevca.si) in Marja Medved (marja.medved@centerjanezalevca.si).

 

Namen projekta Ustvarjanje inkluzivnih šolskih okolij (Building Inclusive School Settings oz. BLISS):

Skupaj s partnerjema smo pripravili samo-evalvacijski vprašalnik ter priročnik, ki služita kot praktični orodji za podporo strokovnem osebju, vodstvom izbranim šol, ki bi želele iti skozi proces spoznavanja in ocenjevanja lastnih vključujočih praks. Vprašalnike smo pripravili za vse deležnike v procesu vključujočega izobraževanja; učence, strokovne delavce, vodstvo šol in starše. Le-ti so na voljo v spletnem orodju 1KA, za učence nižje stopnje oz. neverbalne pa v slikovni fizični verziji.

Poleg vprašalnikov smo s partnerjema pripravili tudi smernice za izvedbo fokusnih skupin ter poročil z njihove izvedbe; vsi trije partnerji smo jih izvedli z učenci, učitelji in starši na lastni instituciji in izbrani šoli. Pripravili smo tudi poročila o njihovi izvedbi; v slovenski verziji je nastal izčrpen dokument. Fokusne skupine smo uvedli tekom projekta z namenom pridobivanja poglobljenega uvida, razumevanja in izkušenj vsake posamezne skupine deležnikov.

Rezultat projekta je tudi celovit priročnik, ki zajema tako teoretične podlage, ideje in koncepte s področja inkluzije, kot praktične, uporabne elemente za strokovne delavce, željne diskusije, refleksije ali evalvacije inkluzivnih praks, politik in kulture na njihovi šoli.  Kot ostali rezultati, je tudi priročnik nastal v petih jezikih (srbski, slovenski, albanski, makedonski in angleški).

V vseh partnerskih državah smo izvedli tudi zaključne hibridne dogodke, kjer smo projekt in njegove inovativne rezultate predstavili odločevalcem in ostalim deležnikom. Rezultate projekta smo shranili na spletni strani https://www.inclusionindex.eu/ in Evropski bazi rezultatov programa Erasmus+

 

MEDNARODNO FESTIVALSKO LETO “IGRAJ SE Z MANO”

 

Že 19 let zapored Center Janeza Levca Ljubljana in Društvo za kulturo inkluzije izvajata festivalsko leto, katerega glavni dogodki so:

– mednarodni inkluzivni festival Igraj se z mano (maja meseca), poln glasbenih in plesnih nastopov, interaktivnih delavnic, družabnih iger, pripovedovanja zgodb in animacijskih točk,

– mednarodni inkluzivni likovni natečaj, inkluzivna otvoritvena razstava in potujoče razstave prejetih likovnih del Bodi umetnik – Igraj se z mano in

– mednarodni inkluzivni športno družabni dogodek Bodi športnik – Igraj se z mano (23. 9. – slovenski dan športa in v okviru evropskega tedna športa).

Program sofinancira Mestna občina Ljubljana.

 

Dogajanje poteka tudi na Igraj se z mano Facebook, Instagram, Youtube in TikTok

*Posnetki in predvajanja v živo so last in odgovornost avtorjev, dovoljujejo pa organizatorjema Mednarodnega festivala Igraj se z mano v brezplačno predvajanje in razpolaganje s posnetkom za namene promocije inkluzivne kulture.

 

ERASMUS+ PROJEKTI     

Akreditacija Erasmus+ na področju splošnega šolskega izobraževanja

Center Janeza Levca Ljubljana je v letu 2024 uspešno oddal vlogo za akreditacijo Erasmus+, s katero program omogoča kakovostnim prijaviteljem lažjo prijavo na projekte mobilnosti. Ti nudijo mednarodne izmenjave učencev, strokovnega osebja, pa tudi gostovanje tujih strokovnjakov pri nas. Vse to smo načrtovali tudi v projektu 2025, v katerem imamo s strani programa odobrenih 50.000,00€ za mobilnosti osebja in učencev.

Da smo lahko prejeli akreditacijo oz. to priznanje kakovosti, smo morali oddati strateški načrt aktivnosti za nadaljnjih 5 let, s katerimi bodo mobilnosti oz. program Erasmus+ prispevale k razvoju našega Centra. Osredotočili smo se na 3 področja in sicer:

1. RAZVIJANJE IN UVAJANJE NOVIH METOD POUČEVANJA IN VZGOJE

Eden izmed glavnih ciljev v programskih usmeritvah CJL pa tudi v letnih delovnih načrtih je stalno strokovno spopolnjevanje zaposlenih oz. širjenje priložnosti za to. Erasmus+ projekt mobilnosti vidimo na tem mestu kot dodano vrednost, bogatenje obstoječim izobraževanjem in spopolnjevanjem pedagoškega in nepedagoškega kadra na centru. Potreba po novih znanjih s področja vzgoje in izobraževanja mladih s posebnimi potrebami, je namreč konstantna. Na podlagi preteklih izkušenj ugotavljamo, da mednarodne izmenjave (izmenjave v tujino in gostovanja tujih strokovnjakov) prinašajo vedno znova nova spoznanja in obenem potrdijo lastno dobro prakso. V tujini bodo konkretno spoznali omenjeni metodi (Podpora pozitivnega vedenja in Nadomestna komunikacija), krepili lastno angažiranost in motivacijo za uporabo. Posledično bo to vplivalo tudi na izboljšanje kakovosti poučevanja na našem centru ter pozitivno vplivalo tudi na naše učence (dvig motivacije in njihovega sodelovanja).

Kvantitativni rezultati bodo najprej vidni ob koncu šolskega leta 2025/26, ko bomo izvedli in evalvirali do takrat izvedene mobilnosti osebja (15 pedagoških delavcev, 5 nepedagoških, 5 tujih strokovnjakov) ter do konca obdobja (5 let), ko načrtujemo, da bomo ta števila podvojili. V smislu kvalitete, bodo rezultati – št. učiteljev in njihova uporaba metod, vidni deloma že po izvedbi prvih mobilnosti – glede na njihovo poročanje o hospitacijah, poročilo ob koncu vsakega šolskega leta.

Strokovno osebje, ki se bo vrnilo z mobilnosti, bo pripravilo kolegialne hospitacije za kolege znotraj lastne institucije (na aktivih, konferenca CJL, kolegij in svet) in šole, ki izvajajo podobne programe. Po principu train the trainer tako pričakujemo, da vsak udeleženec izvede to aktivnost, kar bomo sledili z njihovimi poročili. Izboljšave bodo tudi v LDN ter spremljane letno. Nadalje želimo spodbuditi uporabo metode Podpore pozitivnem vedenju, kot metode na področju vzgoje, ki je sicer v ciljih CJL, vendar je trenutno pri uporabi tega orodja le 31% pozitivno oblikovanih vedenj. Prav tako bo kazalnik dvig uporabe metode Nadomestne komunikacije, kot metode na področju edukacije, ki je trenutno v uporabi le pri slabi polovici učencev (45%). Oba odstotka želimo iz leta v leto izboljšati za 10%. Nenazadnje je kazalnik napredka pri tem cilju tudi izvedba vseh načrtovanih mobilnosti strokovnih delavcev na leto oz. na celotno obdobje, v številkah oz. kazalnikih navedenih zgoraj

 

2. VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE UČENCEV ZA ČIM VEČJO SAMOSTOJNOST V ŽIVLJENJU IN DELU

CJL si z vsemi svojimi vzgojno izobraževalnimi aktivnostmi prizadeva, da bi svoje učence usposobil za kar se da samostojno in kakovostno življenje po končanem šolanju pri nas (kar je lahko tudi do 26. leta). Ta cilj je naveden tudi v vseh strateških dokumentih ter viziji CJL. Številne aktivnosti za krepitev samostojnosti in delovnih izkušenj se že izvajajo tekom celega šolskega leta, tako v učilnicah, kot tudi v domu. Mobilnost na tem mestu vidimo kot dodano vrednost obstoječim dejavnostim, saj v njej učenci niso le stran od doma, ampak so izpostavljeni številnim novim in neznanim situacijam, drugačnem kulturnem, jezikovnem okolju, znajti se morajo na čisto drugačne načine. Pogosto v tujini dneve preživjio skupaj učenci različnih oddelkov, učijo se sodelovanja, praktičnih opravil, skrbi zase in za drugega, dobijo izkušnje, ki jih sicer doma ne bi (npr. kako iti v trgovino in se sporazumeti v tujem jeziku, plačati v tuji valuti).

Glede na naravo tega cilja, pričakujemo, da bodo do neke mere rezultati tega cilja vidni že tekom izmenjave in takoj po njej, sicer pa pričakujemo učinke bolj na dolgi rok, ob koncu vsakega šolskega leta, ko se bo ocenilo napredek na tem področju (v individualiziranem programu – v nadaljevanju IP), določeni elementi samostojnosti pa se bodo razvijali še celo tekom vseh petih let obdobja Erasmus načrta. V ta namen bodo služile sprotne zabeležke strok. osebja in na koncu vsakega šolskega leta.

Napredek tega cilja bomo merili s pomočjo opazovanja v različnih časovnih intervalih (pred in po mobilnosti oz. na začetku in koncu šolskega leta), na rednih sestankih svetovalne službe, področnih učiteljev, skupine za vzgojo.. Pri tem bomo spremljali tudi cilje, zastavljene v IP posameznega učenca (npr. testiranje samostojnosti, skrbi zase). Nadalje bomo napredek samostojnosti merili na podlagi razgovora s samimi učenci. Pri tem bomo uporabili njim prilagojene lestvice zadovoljstva (npr. Likertova lestvica). Za neverbalne udeležence, bomo uporabili metodo PECS, ki je prilagojena njihovim sposobnostim komunikacije. Načrtujemo pa tudi ankete s starši (pred in po mobilnosti), s katerimi bomo ugotovili napredek samostojnosti njihovih otrok, z njihovega vidika. Vse našteto bomo zabeležili v poročilih. Kvantitativno bomo napredek merili z realiziranim številom načrtovanih mobilnosti učencev, ki jih bomo z leti povečevali. Npr. kazalnik bo 100% realiziranih mobilnosti do konca šolskega leta 2025/26

 

3. ŠIRJENJE UPORABE IKT PRI UČENJU IN POUČEVANJU

Iz izkušenj vemo, da imajo IKT pripomočki velik didaktični doprinos za učence z motnjo v duševnem razvoju, z motnjami avtističnega sprektra ter kombiniranimi motnjami. Določene, že obstoječe dobre prakse, so prepoznane kot uspešne, vendar jih je po drugi strani ravno za to populacijo najmanj. Obenem pa je tudi dejstvo, da so naši učenci motivirani za IKT orodja, le-ta jih pritegnejo pri učenju. V času pandemije je ustavno sodišče velelo odprtje specializiranih šol kot je naša, ker naši učenci potrebujejo bolj celostno podporo (sicer je škoda za njih še toliko večja). Na CJL sicer obstaja sistemski računalničar, poleg njega ima vsaka enota posameznika iz vrst specialnih pedagogov, ki je zadolžen za vpeljevanje IKT v poučevanje. Z mobilnostjo bi tako obstoječe rešitve implementirali ali nadgrajevali v projektih s ciljem povečanja uporabe IKT orodij pri poučevanju (in učenju). Pri tem bi uporabili sinergije z drugimi projekti, kot je npr. Erasmus+ MESI4SEN, ki je namenjen prav tem področju.

Rezultati za ta cilj bodo vidni takoj po vsaki mobilnosti strokovnega osebja, ki bo posvečena tematiki IKT orodij. Na daljše obdobje (5 let) pričakujemo zbir najbolj uporabnih IKT orodij, ki bo deljen ne le znotraj institucije, ampak tudi širše (regionalno oz. nacionalno – kot smo že omenjali v predhodnih zapisih – na druge institucije, pa tudi na odločevalce, ki se obračajo na nas).

Napredek tega cilja bo viden tako, da bo vsak strokovni delavec, ki se vrne z mobilnosti, namenjene IKT orodjem, po vrnitvi pripravil kratek obrazec z opisom in konkretnim načinom uporabe določenega orodja (in fazami njegove najbolj smotrne uporabe v pedagoškem procesu pri naši populaciji). Indikator tega cilja bodo prav tako kolegialne hospitacije po principu train the trainer, ki jih načrtujemo vsaj 8 letno (na lastni instituciji in sorodnih šolah). Cilj bo tudi zbirka IKT orodij z jasnimi navodili njihove uporabe v petih letih tega Erasmus načrta. V tej zbirki, neke vrste priročniku, namreč vidimo veliko dodano vrednost ne le za naše strokovno osebje, ampak tudi za mrežo sorodnih institucij, s katerimi CJL sodeluje in prenaša znanja in izkušnje. Nenazadnje bo indikator uspeha tudi kvantitativen; od 30 načrtovanih mobilnosti strokovnega osebja načrtujemo, da jih bo vsaj 8 namenjenih področju uporabe IKT v poučevanju mladine s posebnimi potrebami (kar bo tudi del LDN).

Kazalnik tega dela bo tako zbir IKT metod, ki jih bodo kolegi z mobilnosti delili z ostalimi zaposlenimi. Konkretne kazalnike (načrtovanih 8 mobilnosti na to temo) bomo dali v LDN in jih na ta način spremljali. Samo uporabo metod pa bomo spremljali in ocenili tudi na podlagi internega vprašalnika, pripravljenega tako za osebje kot za učence, na podlagi katerega bomo izvedeli kako se je izboljšalo njihovo znanje na tem področju (pri učencih) in uporaba pri učiteljih. Vprašalnik bomo izvajali ob koncu šolskega leta, vsako leto, tako za mobilne kot nemobilne učence in osebje. Vprašalnik bomo pripravili pred samim izvajanjem prve ankete, in sicer spomladi 2026.

 

IZBOR UDELEŽENCEV

Če bo zanimanja za mobilnost več kot bo mest, bomo dali prednost tistim, ki bodo prvič vključeni v projekt, nadalje tistim, ki bodo izkazali motivacijo in jasen namen njihovega usposabljanja v tujini ter kako bodo širili oz. izrabili pridobljeno znanje in izkušnje; prednost bodo imeli tudi tisti, ki bodo usposabljanja povezovali z IKT orodji za namen poučevanja in učenja.

Izbor bo temeljil tudi na podlagi strokovne presoje (strokovnih delavcev in svetovalna službe) z namenom kar se da najboljše pedagoške izkušnje za določeno mobilnost. V izbor bo vključen dotični učitelj in svetovalna služba; v primeru preveč prijav in odločanja na ravni enote bo vanj povabljen tudi vodja enote. Koordinatorka projekta bo vpletena v proces izbora z vidika pravil projekta in programa. Slednja bo skrbela tudi za informiranje o možnostih, ki obstajajo v projektu, na vseh enotah, preden se bo zbiral interes na ravni enot oz. oddelkov. Nekaj mesecev pred vsakim načrtovanim odhodom, se bo tako identificiralo udeležence vsake posamezne izmenjave, z namenom tudi vseh oblik priprav, ki sledijo izboru.

Učence se bo izbralo po naslednjih kriterijih:

  • Motivacija za izmenjavo, volja in interes zanjo (skozi zanimanja, njegove/njene interese in pripravljenost ter sposobnost za samostojno in avtonomno delovanje pri osnovnih življenjskih veščinah)
  • Na podlagi interakcije s straši bomo ugotavljali motivacijo, zmožnost in sposobnost – in sicer pri oblikovanju individualnega programa (IP)
  • Ocena zmožnosti učenca ter njegovih sposobnosti za tovrstno mednarodno aktivnost ( s strani dotičnega učitelja / strokovnega delavca, svetovalne delavke).
  • Interakcija skozi pedagoški proces – prestavitev npr. tujih držav, ure družboslovja, tujega jezika itd.
  • Presoja na podlagi tega, kdo najbolj rabi tovrstno izkušnjo (glede na njihova močna področja – da dobi potrditev in napredovanje)
  • Upoštevali bomo pa tudi njihova šibka področja oz. težave učenca ter upoštevanje programa mobilnosti, ki bi le-te pomanjkljivosti izboljšal … saj bi s tem največ pridobili (v drugem okolju, z drugimi podpornimi sistemi, se učenci namreč dostikrat bolj odprejo kot bi se v domačem izobraževalnem okolju)
  • Prednost bomo dali tudi tistim, ki se mednarodnih projektov še niso udeležili.

Erasmus+ šport projekt Sportway 

Center Janeza Levca Ljubljana je bil uspešen na enem izmed najbolj konkurenčnih razpisov EU na področju športa in sicer Erasmus+ šport – neprofitni evropski dogodki.

Skupaj s partnerjema – ACTIVE Austria in Cavanis ex Allievi je Center Janeza Levca Ljubljana tako nosilec projekta z naslovom SPORTWAY, katerega glavni namen je izvedba inkluzivnih mednarodnih športnih dogodkov v vseh treh partnerskih državah. Poleg tega bodo vse tri organizacije pripravile konkreten vodnik, ki bo vse zainteresirane klube, društva in druge organizacije vodil na poti k organizaciji in izvedbi tovrstnega dogodka.

Nadalje so v projektu načrtovane tudi tri okrogle mize, s katerimi bomo delili projektne rezultate ne le znotraj partnerstva, ampak tudi širše. Partnerji se zavzemamo tudi k izboljšanju vključevanja prostovoljcev v tovrstne dogodke in tudi temu bo namenjena posebna pozornost, prav tako tudi kontrolnem seznamu fair-play dogodka, ki ga vsa tri srečanja spodbujajo.

V projektu se del aktivnosti namenja tudi spodbudi vključevanja otrok v redne športne klube ter na splošno k večji aktivnosti, zdravem življenjskem slogu ter socialni vključenosti preko športa. Posebna pozornost bo zato namenjena društvom, klubom ter trenerjem s področja športa, v želji da bi tovrstni inkluzivni dogodki povečali vključenost otrok s posebnimi potrebami v športne dejavnosti, obenem pa tudi dvig njihovega zanimanja za različne športe. Na tem mestu so strokovni športni delavci velikega pomena, saj je vključevanje odvisno tudi od njihove zavzetosti, strokovnosti, pristopa, podpore. Projekt naslavlja tudi njih.

Projekt poteka od 30. maja 2024 do 29. novembra 2025, sofinanciranje s strani programa Erasmus+ pa je 200.000€.

Več vsebine o projektu najdete na spletni strani: https://sportwayproject.eu/

Pa tudi na SportWay socialnih omrežjih: FACEBOOK & INSTAGRAM

 

PROJEKT DISCOVER EU – Spoznajmo raznolikosti, ki nas bogatijo

Projekt je namenjen 5 dijakom, ki obiskujejo programe nižjega poklicnega izobraževanja in bivajo v domu Centra Janeza Levca, ob spremstvu dveh varuhinj. Projekt Discover EU predstavlja izjemno priložnost za mladostnike, da razvijajo veščine za postopanje v odnosu do drugačnih kultur, ki jih znotraj šolskega sistema ne moremo nasloviti, neformalno učenje pa ponuja različne priložnosti za učenje spoštovanja raznolikosti, drugačnosti, enakosti in v povezavi z vsem tem boljše razumevanje koncepta človekovih pravic.

Aktivnost zajema devet dnevno potovanje z vlakom po Franciji, Španiji in Italiji, s katerim predvsem mladi udeleženci razvijajo medkulturne kompetence, strpnost, sodelovanje, organizacijske veščine povezane s potovanji, namestitvijo, prehrano ter digitalne kompetence, povezane s temi dejavnostmi. Obenem razvijajo okolju prijazne prakse potovanja.

Projekt je sofinanciral program Erasmus+ na področju mladine (nacionalna agencija MOVIT), zanj pa smo prejeli so-financiranje v višini 11.285,75 EUR. Njegovo trajanje je 7 mesecev in sicer od 1. marca do konca septembra 2025.

Projekt mala partnerstva – MILJA za inkluzijo 

Projekt je namenjen primarno OVI programu, njegovem osebju in učencem. Spremembe načrtujemo doseči s pomočjo skrbno pripravljenih in kakovostno izvedenih recipročnih mobilnosti tako osebja kot učencev, na podlagi katerih bo možna medsebojna primerjava, rast in razvoj tako na osebni ravni kot na ravni partnerjev – preko številnih aktivnosti se bosta primerjala kurikula obeh držav, naredila se bo primerjalna analiza, izluščile najboljše metode, prakse in pristopi ter okrepilo samo partnerstvo in obenem postavili temelji in kapacitete na nadaljnje mednarodne zgodbe.

Konkretni rezultat našega partnerstva je bilo 6 recipročnih izmenjav, osebja in učencev s posebnimi potrebami kar pomeni, da smo primarne cilje ne le dosegli, ampak presegli. V izmenjave smo namreč vključili več učiteljev in učencev, vsega skupaj 58 udeležencev.

Utrinke z izmenjav in okroglih miz delimo v galerijah: maj 2022, oktober 2022, marec 2023, april 2023, september 2023, oktober 2023

Obe okrogli mizi sta potekali vzporedno z inkluzivnim festivalom v dotični državi.V Sloveniji je bila izvedena v okviru mednarodnega inkluzivnega športnega dogodka Bodi športnik – Igraj se z mano, v Novem Sadu pa v okviru njihove inkluzivne likovne akademije, ki je del tradicionalnega tedna otroka.

Projekt smo zaključili s spletnim dogodkom, ki je potekal preko spletne aplikacije Zoom in FB v živo, poleg tega zagotavljamo trajnost v spletni publikaciji, ki je na voljo v 3 jezikih (slovenska verzija, angleška verzija in srbska verzija). V njej smo zbrali, vtise, opažanja, spoznanja pa tudi novo pridobljena znanja in izkušnje tako učiteljev, kot učencev.

Projekt je nedvomno prinesel veliko pozitivnih učinkov, še posebej na učence, ki so sodelovali v izmenjavah – ti pričajo o večji samostojnosti, novih komunikacijskih veščinah, zmožnostih prilagajanja, sodelovanja, skrbi zase in za druge. Tekom izmenjav se je zgodilo veliko nepričakovanih pozitivnih pripetljajev – npr. molčeča učenka je na izmenjavi veliko govorila, se družila, sodelovala, učenec, ki je imel vedenjske težave, je spoštoval pravila, upošteval dogovore, nesebično pomagal ipd.

Učitelji so spoznali konkretne načine in metode dela, izzive, s katerimi se sooča posamezna šola, imeli so možnost spoznati sistem in ga primerjati, videti njegove dobre in šibke plati. Večino spoznanj so delili na okrogli mizi, na zaključnem spletnem dogodku, predvsem pa v publikaciji.

Kot dodatni del projekta je bila izvedena tudi kratka aplikativna naloga, v kateri smo z vprašalnikom primerjali strahove in izzive učiteljev spremljevalcev pred in po izvedeni mobilnosti učencev s posebnimi potrebami. Dokument, ki predstavlja obenem tudi zaključno aplikativno nalogo v okviru pedagoško – andragoškega izobbraževanja, z veseljem delimo z vami.

 

 

Projekt učne mobilnosti posameznikov – Naravne poti učenja in poučevanja

 

Osnovni podatki o projektu: Projekt traja od 6. 6. 2022 do 5.12. 2023. Sofinanciranje s strani programa Erasmus+ je 32.810,00 €, partner je turška organizacija CEKDEV. Koordinatorka projekta je Blanka Delalut (blanka.delalut@centerjanezalevca.si)

Namen projekta:

S projektom želimo izbranim 5 učiteljem (po možnosti z vseh enot) zagotoviti usposabljanje na temo inkluzivnega učenja, s katerim bodo tako potrdili lastna znanja, prakse, metode in izkušnje, jih delili s kolegi iz tujine, kot tudi imeli priliko, da evalvirajo svoj dosedanji način dela, identificirajo svoje močne in šibke elemente ter določijo plan izboljšav za prihodnje.

Učenci bodo izvedli prav tako tedensko mobilnost, pri čemer bodo 18 učencev spremljali 3 učitelji, spremljevalci, ki jih dobro poznajo. Ti se bodo osredotočali na naravne načine učenja, obenem pa bodo krepili svoja jezikovna, medkulturna znanja, medsebojno povezanost, sodelovanje, samozavest…

Pred njihovo mobilnostjo načrtujemo tudi pripravljalni obisk učiteljic.

Naravne poti učenja in poučevanja

Projekt, ki smo ga izvajali skupaj s turško partnersko organizacijo CEKDEV, je potekal v Antaliji in njeni okolici. Tekom dveh let smo izvedli dve skupinski izmenjavi naši učencev, iz enote Dečkova in Levstikov trg. Obe skupini sta se v Turčiji srečali z vrstniki, spoznali turški sistem šolanja, izvajali številne skupne aktivnosti, obenem pa imeli tudi nekaj prostega časa za raziskovanje okolice.

Učenci so veliko pridobili na samostojnosti, skrbi zase in drugega, se naučili prilagajati, sodelovati, pa tudi reševati stiske in težave. Za marsikoga je bila to prva pot z letalom, daleč stran od doma, varnega in poznanega. V Turčiji so spoznavali drugačne običaje, hrano, se naučili osnov jezika, odkrivali podobnosti pa tudi razlike med nami in njimi. Domov so se vrnili polni vtisov, ki so jih z veseljem, navdušenjem in motivacijo delili z vrstniki. Utrinke izmenjave učencev Levstikovega trga, ki je potekala marca 2023 najdete tudi v galeriji, ki jo delimo z vami, slike z novembrske izmenjave učencev enote Dečkova pa na tej povezavi. Pri mobilnosti učencev je bil cilj projekta predvsem, da jim nudimo nepozabno mednarodno izkušnjo in prepričani smo, da nam je to tudi uspelo.

Del projekta se je nanašal tudi na strokovno usposabljanje učiteljev in svetovalcev naše šole in tako smo tudi ta del izvedli skupaj s turško organizacijo, ki nas je gostila teden dni. Tema usposabljanja je bilo inkluzivno izobraževanje. Tekom 5 dnevnega usposabljanja so tako udeleženke spoznavale turške metode dela, njihove materiale, ki jih pri tem uporabljajo, delile svoja znanja in izkušnje ter dobile veliko novih idej za svoje delo. Deležne so bile tudi obiskov šole in rehabilitacijskega centra v Antaliji, kjer izobražujejo osebe s posebnimi potrebami in na ta način dobile dragocene vpoglede v samo delovanje institucije, opremljenost, kader, učence ter izzive, s katerimi se srečujejo v praksi. Utrinke z izmenjave delimo v galeriji.

Cilj in namen usposabljanja strokovnega osebja je bil, da naši udeleženci spoznajo turški sistem inkluzivnega izobraževanja, dobijo vpoglede v njihove prakse, pristope in metode dela, pa tudi da izmenjujejo lastna znanja, izkušnje in izzive. Tekom tedna smo uspeli vse to realizirati, obenem pa je bil to dragocen čas, da so se tudi udeleženke med seboj bolje spoznale, delile izkušnje, se povezale in zgradile pomembne temelje tudi za naprej. Turški partner je prijazno delil tudi gradivo, ki ga je uporabil na našem usposabljanju, ki vsebuje številne koristne informacije, predloge in aktivnosti za večje vključevanje.

 

 

 

Specialni Zdravko

 

PRIJAVITELJ PROJEKTA: Društvo za kulturo inkluzije, PARTNERJI PRI PROJEKTU: Center Janeza Levca Ljubljana in Biotehniški izobraževalni center Ljubljana

OBDOBJE TRAJANJA PROJEKTA: 2022 – 2025

Dostop do brošure Specialni Zdravko

Program Specialni Zdravko je uspešno prijavljen projekt v okviru Sofinanciranja programov na področju prehrane in telesne dejavnosti za zdravje do leta 2025, kar pomeni, da je sofinanciran s strani Ministrstva za zdravje.

Program naslavlja osebe s posebnimi potrebami (v nadaljevanju PP), ki so v veliko primerih tudi socialno ogrožene skupine. Gre za otroke, mladostnike in odrasle z motnjo v duševnem razvoju, avtizmom ter pridruženimi motnjami, za katere je značilno, da se premalo gibajo in so pogosto nagnjeni k prekomerni telesni masi in nezdravem načinu prehranjevanja.

S programom želimo osebam s posebnimi potrebami na njim razumljiv način približati pomen zdravega prehranjevanja in telesne aktivnosti ter spremeniti njihove rutine. Poudarek bo na telesnih dejavnostih v naravi s ciljem po spoznavanju rekreativnih površin v lokalnem okolju ter nadaljnji uporabi le teh tudi po izvedenem programu. Udeležence bomo spodbujali k rednemu uživanju sadja in zelenjave, zajtrkov, spodbujali jih bomo, da bodo jedli več manjših obrokov v dnevu ipd. V okviru programa bomo naredili brošure, ki bodo pisane v lahko berljivi različici, saj ugotavljamo, da so sicer promocijske brošure pogosto pisane na njim manj razumljiv način. Ker gre za osebe, ki so pogosto nesamostojne in živijo v zavodih ali s starši/skrbniki, bomo na ta način ozaveščali tudi njihove skrbnike.

Aktivnosti programa:

– izvajanje praktičnih usposabljanj v vzgojno-izobraževalnih zavodih za organizatorje prehrane glede uporabe smernic zdravega prehranjevanja in podpornih orodij za načrtovanje in izvajanje organizirane prehrane;

– med-vrstniško spodbujanje otrok k pripravi in uživanju zdravih tradicionalnih jedi v vzgojno-izobraževalnem okolju, v skladu s smernicami zdravega prehranjevanja ob upoštevanju preverjenih in učinkovitih pristopov;

– izboljševanje sestave živilskih izdelkov (z zmanjšanjem vsebnosti sladkorja, sladil, nasičenih maščobnih kislin in soli ter povečevanjem vlaknin) ter promocija izdelkov z ugodno prehransko sestavo;

– inovativni načini spodbujanja telesne dejavnosti, namenjeni ranljivim skupinam otrok in/ali mladostnikov;

– spodbujanje aktivne mobilnosti kot zdravega načina prihoda v šolo in na delo;

– promocija telesne dejavnosti za zdravje na nacionalni ravni, ki vključuje aktivnosti v času Evropskega tedna mobilnosti, Evropskega tedna športa v okviru Bodi športnika.

 

PROJEKTI, KI JIH SOFINANCIRA MOL (v letu 2025)

VARNI V LJUBLJANI

Izvajalec: Center Janeza Levca Ljubljana

Projekt Varni v Ljubljani je skupni projekt mladostnikov, ki so vključeni v Dom v okviru CJL in na novo ustanovljene skupine mladostnikov posebnega programa vzgoje in izobraževanja, ki se letos prvič šolajo na isti lokaciji in uporabljajo prostore Doma v dopoldanskem času. Nastal iz potrebe, da naše mladostnike odtrgamo iz virtualnega sveta računalnikov in zaslonov in jih postavimo v življenje, kjer so ljudje v ospredju z svojimi zgodbami, izkušnjami in z svojimi vsakodnevnimi tegobami. Vključeni mladostniki obiskujejo tri različne nivoje izobraževanja. Skupno jim je, da od vrstnikov odstopajo zaradi motenj v duševnem razvoju in pridruženih motenj – avtizem, govorne in jezikovne motnje, težave v duševnem zdravju… Zaradi tega, potrebujejo bolj intenzivno pomoč in podporo na področju socialnih odnosov – prepoznavanje vseh oblik medvrstniškega nasilja.

Projekt je namenjen medvrstniškemu sodelovanju, razvijanju solidarnosti in zbliževanju, ter povezovanju ljudi v skrbi za druge. Naši mladostniki živijo v svetu, ki trenutno v ospredje postavlja individualnost in njihove potrebe, ter predvsem spoznavajo svoje socialno okolje preko zaslonov – družbena omrežja, virtualni svet, ki njihova življenja kaže v drugačni luči, kot je v resnici. Na podlagi izvajanja programa v letu 2024 smo ugotovili, da imajo vsi naši udeleženci svoj telefon. V popoldanskem času se težje vključijo v dejavnosti, saj jih ni veliko na voljo in tudi ne znajo/zmorejo vstopati v kakovostne odnose izven svojega ožjega socialnega okolja. Tako večino popoldnevov preživijo za elektronskimi napravami (telefoni, igralne konzole). Ocenjujemo, da so nekateri zasvojeni z uporabo različnih računalniških naprav, ki jim vsakodnevno

zadostijo njihovo potrebo po socialnih stikih.

 

Projekt poteka v 3 nivojih:

  1. Pripravljalne delavnice, v katere so vključeni mladostniki obeh enot in vsebujejo vsebine iz področja mediacije, socialnega učenja, čustvene inteligence.
  2. Šola varnega vsakodnevnega življenja – 1 skupina mladostnikov in učiteljev bo en teden živela v stanovanju na območju LPP. Skupaj bodo krepili veščine samostojnega življenja, zdravega, varnega in koristnega preživljanja prostega časa ter urili zaposlitvene veščine. V dopoldanskem času bodo hodili samostojno v šolo, v popoldanskem času pa si bodo sami organizirali prostočasne dejavnosti. V tem času bodo gostili mladostnike iz OE Dom in krepili njihove medsebojne odnose in sklepali prijateljstva.
  3. Evalvacijski vikend – po končanih dejavnostih bomo v OE Dom izvedli evalvacijski vikend, kjer bomo ustvarjali na temo Varni v Ljubljani in se ob druženju pogovorili o projektu in odzivih nanj. Vikend bo zapolnjen z različnimi ustvarjalnimi in literarnimi delavnicami, kjer bodo naši udeleženci lahko na ustvarjalen in kreativen način izrazili svoja občutja.

Program sofinancira Mestna občina Ljubljana.

 

KUL MLADOSTNIK -> KUL ODRASLI

Izvajalec: Center Janeza Levca Ljubljana

V projektu se bomo osredotočili na vedenjsko problematiko, ki je vsakodnevno prisotna v razredu.

Učence želimo (s podporo drugih) naučiti sodelovanja, sobivanja in spoštovanja sebe in drugih, kvalitetnega preživljanja prostega časa, vključitve v širše socialno okolje na primernejše načine, kot to počnejo sedaj.

Učenci se že zdaj poslužujejo neprimernih vedenj, vključujejo se v tveganja vedenja in hodijo po robu. Tudi na področju kajenja in uživanja prepovedanih substanc, zato ne vidim boljšega načina, kot jih opolnomočiti in jim dati neko drugo videnje in možnosti v življenju. Šestkrat se nam bodo pridružili zaposleni Društva za nenasilno komunikacijo, s katerimi bomo skupaj izvedli nabor delavnic namenjenih empatiji, pravilom, ustreznim odzivom ob nasilju (ne glede na vlogo), komuniciranju in mnogih drugih pomembnih vsebinah.

S pomočjo priznanega jamarja bomo odšli v kraške jame, kjer se bomo učili o pomenu vode, varnosti in pomoči. Te delavnice bomo izpeljali 3-krat.

Dvakrat se bomo pridružili kolesarskemu mojstru, ki nas bo učil popravljati kolesa. Le-ta bomo poskusili usposobiti ter jih kasneje podariti tistim, ki jih potrebujejo. Učenci se bodo preizkusili kot kolesarji na ljubljanskih pump stezah, tudi v okvir teh delavnic.

Štiri obiske bomo namenili kovaču v njegovi kovaški delavnici, saj nas bo naučil uporabljati kovaška orodja, izdelati različne izdelke. Enkrat mesečno se bomo odpravili na obisk v Dom za starejše občane, kjer bomo skupaj z njimi ustvarjali, brali in igrali družabne igre. V šoli bomo imeli filmsko vzgojo, kjer si bomo s pomočjo filma približali tematiko hoje po robu (enkrat mesečno, vezano na odvisnosti, nasilje vseh oblik).

Namen je vso teorijo, ki jo znajo učenci zelo dobro ponoviti, uporabiti v novih učnih priložnostih, jo utrjevati do onemoglosti in si omogočiti padce in plezanje čez ovire z osebami, ob katerih se počutijo varne in sprejete.

Program sofinancira Mestna občina Ljubljana.

 

UČENJE ZA ZDRAVO ŽIVLJENJE

Izvajalec: Center Janeza Levca Ljubljana

Program je namenjen otrokom in mladostnikom v posebnem programu vzgoje in izobraževanja. Sestavljen je iz posameznih delavnic o zdravem življenju, s poudarkom na pripravi zdravih obrokov in na različnih gibalnih aktivnostih ter kot eno tedensko izkustveno učenje in življenje na vasi. V sklopu programa bodo udeleženci spoznali različne aktivnosti in zaposlitvene tehnike povezane z življenjem v ruralnem okolju, ki spodbujajo aktiven življenjski slog. Le aktivno preživet prosti čas lahko nadomesti pretirano uporabo mobilnega telefona in/ali računalnika, ki pogosto vodi v odvisnost, hkrati pa zagotavlja nadzor nad telesno težo posameznika.

Velik poudarek bo na čim bolj samostojni pripravi zdravih obrokov iz lokalno pridelanih živil in gibanju v naravi. Udeleženci bodo tako samostojno pripravili zajtrk, kosilo in večerjo iz sestavin, ki jih lahko naberemo na vrtu (začimbe), jih najdemo v ozimnici (krompir, jabolka, marmelade …) ali jih pridobimo z nekaj truda (sveže mleko). Obiskali bodo kmetico, ki ima koze, ter ji pomagali pri čiščenju kozjega hleva, paši, negi in hranjenju. Spoznali bodo tudi vrtno orodje in delo na vrtu pozno spomladi. Pripravili bodo gredice in posadili solato ter posejali redkvico. V objemu mirnega vaškega okolja bodo udeleženci likovno ustvarjali z naravnimi materiali, pri čemer bodi črpali ideje iz okolja v katerem bodo bivali. Vsak dan bodo nekaj časa namenili tudi športnim aktivnostim in spoznavali možnosti, ki nam jih za gibanje ponuja narava – hoja po gozdnih poteh, plezanje na drevesa, hoja v hrib, nočni oz. večerni sprehod po vasi. Poseben poudarek bo na sproščanju v naravi, poslušanju zvokov narave in primerjanju z zvokom mestnega vrveža. Uporaba mobilnega telefona in druge tehnologije ne bo dovoljena.

Projekt sofinancira MOL.

 

POSKRBIM ZASE

Izvajalec: Center Janeza Levca Ljubljana

Raziskovalni tabor izvajamo na posesti Simone Jakomini, ki oddaja hiško z ogromnim sadovnjakom ter vrtom. Namen tabora je pripraviti otroke in mladostnike z zmerno in težjo motnjo v duševnem razvoju na čimbolj samostojno, neodvisno življenje. Učenci skrbijo za jutranje razgibavanje telesa v naravi. Učenci samostojno skrbijo za čisto in urejeno bivalno okolico ter so vključeni v vsakdanja opravila na posesti.

Ob tem imajo vodene delavnice, namenjene raziskovanju opravil kot so vrtnarjenje, poljedelstvo, priprava in shranjevanje pridelkov za ozimnico. Za zajtrke in večerje bodo učenci skrbeli sami, kosila bodo imeli v bližnji restavraciji. Vsak dan si samostojno pripravijo zajtrk in večerjo, v namen izobraževanja in vzgajanja učencev se načrtuje jedilnik in temu primeren seznam za nakup živil v trgovini. V trgovini poiščejo izdelke iz seznama, primerjajo cene in izbrano nakupijo. Pri uporabi različnih kuhinjskih pripomočkov se seznanijo in soočijo z nevarnostmi pri uporabi le teh. Zajtrke in večerje učenci samostojno pripravijo ter po obroku pospravijo posodo in počistijo prostor. Na delavnicah, kjer spoznavajo različna vrtnarska opravila, se seznanijo z načrtom in planiranjem setve in zasaditve zelenjave in sadja, priprave zemlje za setev, priprave rastlinjaka za zasaditev zelenjave sadja in zelenjave, polaganje namakalnega sistema, pletev, okopavanje plodov, pobiranje plodov, shranjevanje plodov za ozimnico. Učenci bodo pripravljali kompote in sokove iz aktualno zrelega sadja (češnje, višnje, maline, ribez). Učenci bodo deležni tudi delavnic, kjer se bodo opolnomočili na področju uravnavanja čustev in vedenja.

Projekt sofinancira MOL.

 

POČITNIŠKO VARSTVO »POLETNE DOGODIVŠČINE«

Izvajalec: Center Janeza Levca Ljubljana, počitniško varstvo

Projekt »Poletne dogodivščine«, ki ga bomo izvajali v Centru Janeza Levca Ljubljana (CJL), otrokom s posebnimi potrebami nudi konstruktiven, strokovno načrtovan in podprt program aktivnega preživljanja prostega časa v času poletnih počitnic. Naravnan je tako, da vzpodbuja socialni, psihični in telesni razvoj udeležencev. Tekom programa se prepletajo razne usmerjene dejavnosti (različne ustvarjalne delavnice, športne aktivnosti, obiski ustanov, priprava obrokov, animacija zunanjih izvajalcev ipd.) ter neusmerjene dejavnosti (igranje namiznih iger, prosta igra na igrišču, ples ipd.). Izvajalci so strokovni pedagoški in zdravstveni delavci ter ustrezno vodeni prostovoljci.

Zadnja leta ugotavljamo in pojasnjujemo, da je za popestritev dogajanja ter dvig kvalitete programa ključno sodelovanje z zunanjimi izvajalci (pravljičarka, vodna animacija, čarovnik, pravljičarka ipd.) Ta sodelovanja nameravamo ohraniti tudi letos. Zelo malo zunanjih ustanov namreč ponuja aktivnosti, prilagojene otrokom z motnjo v duševnem razvoju (MDR). Program bomo izvajali delno v enoti CJL v

Jaršah, delno v enoti CJL za Bežigradom (Dečkova). Naši učenci so sicer med poletnimi počitnicami v najboljšem primeru prepuščeni sorodnikom ali celo sorojencem, ki niso strokovno usposobljeni za njihovo aktivno animacijo. Starši enostavno nimajo na razpolago dovolj letnega dopusta. Zato so počitniške aktivnosti CJL kot edina oblika počitniškega varstva ciljno namenjena otrokom z MDR na območju MOL, tako za učence kot njihove družine, ključnega pomena.

Program sofinancira Mestna občina Ljubljana.